Influence of the Guided Inquiry Learning Model Assisted by a Two-stay Two Stray towards Chemistry Learning Outcomes of High School Students

Authors

  • Dahlia Sofiyatun Universitas Tadulako, Palu - Indonesia 94119
  • Minarni R. Jura Universitas Tadulako, Palu - Indonesia 94119
  • Sri M. Sabang Universitas Tadulako, Palu - Indonesia 94119

DOI:

https://doi.org/10.22487/j24775185.2021.v10.i4.pp208-212

Keywords:

Guided inquiry, two stay two stray, learning outcomes

Abstract

This study aimed to determine the influence of the guided inquiry learning model assisted by two stay two stray toward learning outcomes of students on chemistry at SMA 7 Palu. The type of study was Pre-experimental with a one-shot case study design. The sample was prepared using the purposive sampling technique with a sample consisting of Class XI Science 4 as the experimental class 1, and Class XI Science 2 as the experimental class 2. Both classes consisted of 28 students. The research instruments were the learning outcomes tests, student worksheets, and observation sheets that have been validated theoretically and empirically. Data of learning outcomes was analyzed using inferential statistical analysis with a prerequisite test: normality, homogeneity, and t-test hypothesis test (right side). The results showed that the average learning outcomes for experimental class 1 was 62.32, and for experimental class 2 was 50.29, with standard deviations of 12.58 and 12.05, respectively. Hypothesis test obtained tcount>ttable or 4.04 > 1.67, so H1 is accepted. The average learning outcomes of students in the experimental class 1 with guided inquiry learning model assisted by two stay two stray is higher than in the experimental class 2 with a guided inquiry learning model. Guided inquiry learning model assisted by two stay two stray influences learning outcomes of students at SMA 7 Palu.

Author Biographies

Dahlia Sofiyatun, Universitas Tadulako, Palu - Indonesia 94119

Pendidikan Kimia/FKIP – Universitas Tadulako

Minarni R. Jura, Universitas Tadulako, Palu - Indonesia 94119

Pendidikan Kimia/FKIP – Universitas Tadulako

Sri M. Sabang, Universitas Tadulako, Palu - Indonesia 94119

Pendidikan Kimia/FKIP – Universitas Tadulako

References

Amanda, R. R., Suharto, B., & Mahdian. (2017). Meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa dengan model pembelajaran inkuiri terbimbing pada materi redoks. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 8(1), 43-51.

Ambarsari, W., Santoso, S., & Maridi. (2013). Penerapan pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap keterampilan proses sains dasar pada pelajaran biologi siswa kelas VIII SMP Negeri 7 Surakarta. Jurnal Pendidikan Biologi, 5(1), 81-95.

Argandi, R., Martini, K. S., & Saputro, A. N. C. (2013). Pembelajaran kimia dengan metode inquiry terbimbing dilengkapi kegiatan laboratorium real dan virtual pada pokok bahasan pemisahan campuran. Jurnal Pendidikan Kimia, 2(2), 44-49.

Arlianty, W. N., Ashadi., & Mulyani, S. (2016). Pembelajaran kimia menggunakan model inkuiri terbimbing dan predict observe expain (POE) ditinjau dari sikap ilmiah dan kemampuan berpikir kritis pada materi hidrolisis garam. Jurnal Kimia dan Pendidikan Kimia, 1(1), 41-51.

Assriyanto, K. E., Sukardjo, J. S., Saputro, S. (2014). Pengaruh model pembelajaran berbasis maslah melalui metode eksperimen dan inkuiri terbimbing ditinjau dari kreativitas siswa pada materi larutan penyangga di SMA Negeri 3 Sukoharjo tahun ajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Kimia, 3(3), 89-97.

Chairisa, N., Sholahuddin, A, & Leny. (2016). Perbedaan literasi ilmiah dan hasil belajar pada materi sistem koloid antara pembelajaran yang menggunakan model inkuiri terbimbing dengan metode eksperimen riil dan eksperimen animasi. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 7(2), 156-175.

Karina, Y. D., Haryono., & Ariani, S. R. D. (2014). Penerapan model pembelajaran team games tournament (TGT) dilengkapi teka-teki silang dan kartu untuk meningkatkan aktivitas dan prestasi belajar pada materi koloid kelas XI IPA 1 SMA Negeri 1 Banyudono tahun pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Kimia, 3(3), 82-88.

Kurniawan, A. D. (2013). Metode inkuiri terbimbing dalam pembuatan media pembelajaran biologi untuk meningkatkan pemahaman konsep dan kreativitas siswa SMP. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(1), 8-11

Lapohea, A. Z. (2014). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe two stay two stray untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi logika matematika. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 1(2), 121-133.

Matthew, B. M., & Kenneth, I. O. (2013). Study on the effect of guided learning teaching method on students achievement in logic. International Researcher, 2(1), 135-140.

Miftachuddin, Budiyono, & Riyadi. (2015). Efektivitas model pembelajaran two stay two stray dengan tutor sebaya dalam pembelajaran matematika pada materi bangun datar ditinjau dari kecerdasan majemuk peserta didik kelas VII SMP Negeri di Kebumen tahun pelajaran 2013/2014. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 3(3), 233-241.

Pramugarini, D. Y., Kusmayadi, T. A., & Riyadi. (2014). Eksperimentasi model pembelajaran two stay two stray (TS-TS) dan think-pair-share (TPS) dengan pendekatan pendidikan matematika realistik (PMR) ditinjau dari aktivitas belajar matematika. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 2(3), 250-259.

Putri, Y., Suratno., & Asyiah, I. N. (2015). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing (guided inquiry) dengan menggunakan metode eksperimen terhadap aktivitas dan hasil belajar IPA-biologi siswa kelas VIII SMA Negeri 2 Maesan Bondowoso. Jurnal Pendidikan Biologi, 4(2), 163-172

Sudjana, N., & Ibrahim. (2009). Penelitian dan penilaian pendidikan. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sugesti, F. E., Budiyono., & Subanti, S. (2014). Eksperimentasi model pembelajaran kooperatif tipe structured numbered heads (SNH) dan two stay two stray (TSTS) dengan pendekatan realistic mathematics education (RME) pada prestasi belajar matematika ditinjau dari adversity quotient (AQ) siswa. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 4(1), 1-10.

Sugiyono. (2013). Statistik untuk penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, N. S. (2012). Metode penelitian pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Trianto. (2007). Model-model pembelajaran inovatif berorientasi konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Wahyudi, L. E., & Supardi, Z. A. I. (2013). Penerapan model pembelajaran inkuiri terbimbing pada pokok bahasan kalor untuk melatihkan keterampilan proses sains terhadap hasil belajar di SMAN 1 Sumenep. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, 2(2), 62-65.

Wardani, S., Setiawan, S., & Supardi, K. I. (2016). Pengaruh pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap pemahaman konsep dan oral activities pada materi pokok reaksi reduksi dan oksidasi. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 10(2), 1743-1750.

Yunus, F. M & Ali, Z. M. (2013). Attitude towards learning chemistry among secondary students in Malaysia. Journal of Asian Behavioural Studies, 3(11), 122-132.

Zainuddin., Budiyono., & Sujadi, I. (2014). Eksperimentasi model pembelajaran kooperatif tipe two stay two stray dan numbered heads together pada materi pokok fungsi ditinjau dari kecerdasan interpersonal siswa kelas VIII SMP Negeri se kota Surakarta. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika, 2(2), 121-130.

Zeynep, T., & Alipasa, A. (2013). Effect a virtual chemistry laboratory on students achievement. Education Technology Society, 16(1), 159-170.

Downloads

Published

2021-11-30

How to Cite

Sofiyatun, D. ., Jura, M. R., & Sabang, S. M. (2021). Influence of the Guided Inquiry Learning Model Assisted by a Two-stay Two Stray towards Chemistry Learning Outcomes of High School Students. Jurnal Akademika Kimia, 10(4), 208–212. https://doi.org/10.22487/j24775185.2021.v10.i4.pp208-212

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>