The Effect of Cooperative Learning Model STAD Type Based on Mind Mapping toward Students’ Learning Outcomes on Chemical Bond Material in 10th Grade SMA Negeri 1 North Parigi

Authors

  • Nurhijrah Nurhijrah Universitas Tadulako, Palu – Indonesia 94119
  • Paulus H. Abram Universitas Tadulako, Palu – Indonesia 94119
  • Sitti Aminah Universitas Tadulako, Palu – Indonesia 94119

DOI:

https://doi.org/10.22487/j24775185.2020.v9.i3.pp168-171

Keywords:

Cooperative type STAD, mind mapping, learning outcomes, chemical bond

Abstract

This study aimed to describe the effect of cooperative learning model STAD type based on mind mapping toward students’ learning outcomes on chemical bond material in 10th Grade SMA Negeri 1 North Parigi. This type of research was quasi experiment with a non-randomized pretest posttest control group design. Sampling was done based on special considerations (purposive sampling). The sample used in this study were students of class X Science 1 as the experimental class (n = 22) and class X Science 2 as the control class (n = 23). The results of data analysis obtained the average value ( ) of the experimental class was 72.18 with a standard deviation of 13.12, while  of the control class was 66.21 with a standard deviation of 10.04. The results of hypothesis testing with one-party t-test statistics (right party) obtained a value of tcount = 6.03 and ttable = 1.68 with a significant level of ( ) = 0.05 and dk = 43. This indicated that H0 was rejected and H1 was accepted so it can be concluded that learning outcomes with cooperative learning model STAD type based mind mapping was higher than the direct learning model on chemical bonding.

Author Biographies

Nurhijrah Nurhijrah, Universitas Tadulako, Palu – Indonesia 94119

Pendidikan Kimia/FKIP

Paulus H. Abram , Universitas Tadulako, Palu – Indonesia 94119

Pendidikan Kimia/FKIP

Sitti Aminah, Universitas Tadulako, Palu – Indonesia 94119

Pendidikan Kimia/FKIP

References

Asgari, M., & Borzooei, M. (2013). Evaluating the learning outcome of international students education tourists. Journal of Business Studies Quarterly, 5(2), 134.

Deporter, B., Mark, R., & Sarah, S. (2010). Quantum teaching. Bandung: Kaifa.

Endang, P., Okiana., & Esi. (2016). Peranan guru sebagai fasilitator dan motivator dalam meningkatkan hasil belajar di kelas XI SMK. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5(10), 1-14.

Evayanti, D. A., & Sumantri, M. (2016). Penerapan metode mind mapping untuk meningkatkan keterampilan menulis surat pribadi siswa kelas IIIA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(1), 42-50.

Fauziah, N. (2013). Studi komparasi metode pembelajaran student team achievement (STAD) menggunakan peta pikiran (mind mapping) dan peta konsep (concept mapping) terhadap prestasi belajar siswa pada materi pokok sistem periodik unsur siswa kelas X semester ganjil SMA Negeri Ke. Jurnal Pendidikan Kimia, 2(2), 132-139.

Hamdani. (2010). Strategi belajar mengajar. Bandung: Pustaka.

Hidayah, N., Soeprodjo, & Latifa. (2013). Keefektifan model pembelajaran problem based instruction terhadap hasil belajar. Journal Chemistry in Education, 2(1), 16-21.

Hidayati. (2013). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe student team achievement division (STAD) untuk meningkatkan aktivitas dan prestasi belajar kimia pada materi pokok kesetimbangan kimia siswa kelas XI MAN Klaten tahun pelajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Kimia, 2(2), 92-99.

Khasanah, F. (2016). Meningkatkan keaktifan belajar siswa melalui model pembelajaran kooperatif tipe STAD (student teams achievement divison). Likhitaprajna: Jurnal Ilmiah, 18(2), 48-57.

Marfu'ah, D., Indriayu, M., & Nugroho, A. J. (2015). Perbandingan hasil belajar antara siswa yang menggunakan model pembelajaran student team achievement division dengan mind mapping pada mata pelajaran ekonomi di SMA. Jurnal Pendidikan Bisnis dan Ekonomi, 1(2), 1-10.

Muhammad, S., Solfarina, & Ratman. (2015). Mind mapping dalam pembelajaran struktur atom pada siswa kelas X SMA Negeri 1 Palu. Jurnal Akademika Kimia, 4(3), 116-122.

Noviani, W. (2017). Miskonsepsi ditinjau dari penguasaan pengetahuan prasyarat untuk materi ikatan kimia pada kelas X. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 8(1), 63-77.

Nugraha, A. N., Susanti, E. H., & Masykuri, M. (2013). Efektivitas metode pembelajaran think pair share (TPS) yang dilengkapi dengan media kartu berpasangan (index card match) terhadap prestasi belajar siswa pada materi ikatan kimia kelas X semester Gasal SMAN 2 Karanganyar tahun pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia, 2(4), 174-181.

Nuraini, Makrina, T., & Theodora, M. (2016). Analisis permasalahan guru terkait perangkat pembelajaan berbasis model inquiry dan permasalahan siswa terkait kemampuan pemecahan masalah dalam pembelajaran biologi di SMA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(10), 2066-2070.

Purwanto. (2013). Evaluasi hasil belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Rozi, F., & Muliatna, I. M. (2014). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe course review horay (CRH) pada materi memelihara transmisi untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas XI TKR 3 SMK PGRI Lamongan. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin Unesa, 2(3), 76-81.

Setyaningsih. (2014). Peningkatan aktivitas dan hasil belajar bentuk pasar dengan metode course review horay (CRH) berbantuan media gambar kelas VIII SMP 1 Bulu Kabupaten Sukoharjo. Economic Education Analysis Journal, 2(3), 124-136.

Sulhajir, W., Nuryanti, S., & Tangkas, I. M. (2013). Pemanfaatan molymood terhadap hasil belajar siswa pada konsep alkana, alkena, dan alkuna pada siswa kelas X SMA Negeri 2 Dolo. Jurnal Akademika Kimia, 2(4), 203-208.

Suwaningsih, N., Pasaribu, M., & Darsikin. (2015). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe stad berbasis mind mapping terhadap hasil belajar fisika pada pokok bahasan cahaya di SMP Negeri 18 Palu. Jurnal Pendidikan Tadulako Online, 5(2), 19-24.

Tran, V. D. (2012). Effects of cooperative learning on students at an Giang University in Vietnam. International Education Study, 5(1), 86-99.

Tran, V. D. (2014). The effects of cooperative learning on the academic achievement and knowledge retention. International Journal of Higher Education, 3(2), 131-140.

Wibowo, R., Wahyudi, & Ngatman. (2016). Penerapan model kooperatif tipe STAD dalam peningkatan pembelajaran bangun datar pada siswa kelas V SD. Kalam Cendikia PGSD Kebumen, 4(1), 1-7.

Downloads

Published

2020-08-28

How to Cite

Nurhijrah, N., Abram , P. H., & Aminah, S. . . (2020). The Effect of Cooperative Learning Model STAD Type Based on Mind Mapping toward Students’ Learning Outcomes on Chemical Bond Material in 10th Grade SMA Negeri 1 North Parigi. Jurnal Akademika Kimia, 9(3), 168–171. https://doi.org/10.22487/j24775185.2020.v9.i3.pp168-171

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)