Analisis Pemahaman Konsep Listrik Dinamis pada Siswa SMAN 8 Palu

Authors

  • Wahyuni Nasir Laratu Program Studi Pendidikan Fisika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Tadulako, Palu, Sulawesi Tengah, Indonesia
  • Ielda Paramita Program Studi Pendidikan Fisika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Tadulako, Palu, Sulawesi Tengah, Indonesia
  • Gustina Gustina Program Studi Pendidikan Fisika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Tadulako, Palu, Sulawesi Tengah, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22487/jko.v10i4.3171

Keywords:

Concept Understanding, Dynamic Electricity, Students

Abstract

This study aims to analyze students' understanding of concepts at SMAN 8 Palu on dynamic electricity. This research is a quasi-experimental research. This research is a qualitative descriptive. The subject in this study is 33 students. The research instrument was in the form of a dynamic electricity material description test based on an indicator of understanding the concept. From the results of data analysis, it was obtained that the criteria for understanding students' concepts included 5 students who were in the high criteria, 9 students in the sufficient criteria, 12 students in the low criteria, and 7 students in the very low criteria. As for the indicator of understanding the concept, it was found that 67.17% restated a concept, 69.09% changed one form of representation to another, 61.69% developed the necessary/sufficient requirements of a concept, 54.21% used and utilized and chose procedures certain activities, and 44.32% clarify concepts in everyday life. The conclusion of this study is that students' understanding of dynamic electricity concepts in SMAN 8 Palu is in the sufficient category.

References

Aini, P. N., Hariyani, S., & Suwanti. (2022). Analisis Pemahaman Konsep Matematika Ditinjau dari Gaya Belajar Siswa Menurut Teori Honey Mumford. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 6(2), 44-52.

Akhsan, H., Muslim, M., & Ariska, M. (2018). Analisis Miskonsepsi Mahasiswa terhadap Konsep Listrik Dinamis dengan Metode Certainty Of Response Index (CRI). Jurnal Inovasi Pembelajaran Fisika, 5(2), 154-165.

Apridonata, W., Syarkowi, A., & Purwanto, A. (2022). Profil Aspek Interpretasi Pemahaman Konsep Materi Kinematika Gerak Lurus pada Siswa SMAN 6 Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 6(3), 591-600.

Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of Educational Objectives: Handbook 1, Cognitive Domain. New York, US: Addison-Wesley Longman Ltd.

Didik, L. A., & Aulia, F. (2019). Analisa Tingkat Pemahaman dan Miskonsepsi pada Materi Listrik Statis Mahasiswa Tadris Fisika Menggunakan Metode 3-Tier Multiple Choices Diagnostic. Phenomenon, 9(1), 99–112.

Gusmania, Y., & Agustyaningrum, N. (2020). Analisis Pemahaman Konsep Matematis Mahasiswa pada Matakuliah Trigonometri. Jurnal Gantang, 5(2), 123-132.

Hikmah, R. (2017). Pemahaman Model Advance Organize untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Siswa. Jurnal SAP, 1(3), 271-280.

Khairunnisak. (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep dan Motivasi Belajar Siswa Melalui Simulasi Physics Education Technology (PhET). Jurnal Penelitian Pendidikan IPA , 4(2), 7-12.

Kusumaningrum, R. W. (2019). Analisis Pemahaman Konsep Materi Listrik Dinamis dengan Game Quizizz pada Mahasiswa Jurusan Fisika Universitas Negeri Malang. Seminar Nasional Pendidikan Fisika dan Pembelajarannya 2019 (hal. 2019-23). Malang: Pendidikan Sains Universitas Negeri Malang.

Novianti, & Syarkowi, A. (2021). Kepuasan Siswa Terhadap Pembelajaran Fisika di Era New Normal Covid-19. Journal of Natural Science and Integration, 4(2), 162-174.

Nurwahidah, I. (2022). Analisis Pemahaman Konsep Gerak dan Gaya Pada Mata. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(1),93-100.

Pranata, R., Syarkowi, A., & Purwanto, A. (2022). Profil Aspek Ekstrapolasi Pemahaman Konsep Kinematika Gerak Lurus di SMA Negeri 8 Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 6(2), 622-628.

Rismawati, M., & Hutagaol, A. S. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Mahasiswa STKIP Persada Khatulistiwa Sintang. Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa, 4(1), 91-105.

Rizaldi, R., & Syahlan. (2020). Analisis Materi dan Tujuan Pembelajaran pada Materi Listrik Dinamis. Jurnal Pendidikan MIPA, 10(2), 60-64.

Sakdiah, Mursal, & Syukri, M. (2018). Penerapan Model Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan KPS pada Materi Listrik Dinamis Siswa SMP. Jurnal IPA dan Pembelajaran IPA, 2(1), 41-49.

Sari, H., & Suherman. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Talk Write terhadap Pemahaman Konsep Matematika Peserta Didik Kelas XI MIA SMAN 2 Pariaman. Jurnal Edukasi dan Penelitian Matematika, 7(4), 53-58.

Setiawan, D. (2019). Mengungkap Pemahaman Konsep Listrik Dinamis di Sekolah Berbasis Kemaritiman, JIPFRI (Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika dan Riset Ilmiah), 3(2), 113-120.

Taqwa, M. R., & Rivaldo, L. (2019). Pembelajaran Problem Solving terintegrasi PhET: Membangun Pemahaman Konsep Listrik Dinamis. Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(1), 45-56.

Wardaaningsih, S. (2021). Analisis Pemahaman Konsep Siswa pada Materi Fluida Statis. Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako Online, 9(1), 131-135.

Downloads

Published

2022-12-31