Effectiveness of Google Classroom in Chemistry Learning on Stoichiometry Topic Viewed from Students’ Learning Motivation

Authors

  • Emi Sulmeni Universitas Tadulako, Palu – Indonesia 94119
  • Daud K. Walanda Universitas Tadulako, Palu – Indonesia 94119

DOI:

https://doi.org/10.22487/j24775185.2020.v9.i4.pp199-204

Keywords:

Effectiveness, google classroom, learning motivation

Abstract

This study aimed to determine the effectiveness of using google classroom in chemistry learning in terms of student learning motivation in MAN 2 Parigi, Sulawesi Tengah Indonesia. The sample in this study was students in class X MIA 2 (n = 23). The data analysis technique was the effect size d Cohen test, the value was 0.86 which had a very large effect category. This influence can be seen from students' learning motivation which increased with an average score of 3.70 which had a very good category. Based on these data it can be concluded that Google classroom affected the students’ learning results and learning motivation.

Author Biographies

Emi Sulmeni, Universitas Tadulako, Palu – Indonesia 94119

Pendidikan Kimia, FKIP – Universitas Tadulako

 

Daud K. Walanda, Universitas Tadulako, Palu – Indonesia 94119

Pendidikan Kimia, FKIP – Universitas Tadulako

 

References

Afrianti, W. E. (2018). Penerapan google classroom dalam pembelajaran akuntansi. Skripsi Tidak Diterbitkan. Yogyakarta: Universitas Islam Indonesia.

Anggraini, D. (2016). Hubungan persepsi siswa terhadap kompetensi pedagogik guru dengan hasil belajar biologi siswa kelas X SMA swasta sinar husni medan tahun pembelajaran 2014/2015. Jurnal Pelita Pendidikan, 4(1), 99-106.

Asnawi, N. (2018). Pengukuran usability aplikasi google classroom sebagai e-learning menggunakan kuesioner. Journal of Computer, Information System, & Technology Management, 1(2), 17-21.

Diana, N., Walidain, S. N., & Rahman, A. H. (2018). Integrasi learning management system dan simulasi PhET pada pembelajaran fisika terhadap keterampilan proses sains. Jurnal Inovasi Pembelajaran Fisika dan Teknologi, 1(1), 36-40.

Erfan, M., & Ratu, T. (2017). Meningkatkan minat dan hasil belajar mahasiswa pada perkuliahan elektronika dasar melalui digital game-based learning. Jurnal Prosiding Nasional Pendidik, 95–103.

Fajri, L., Martini, K. S., & Nugroho, A. (2012). Upaya peningkatan proses dan hasil belajar kimia materi koloid melalui pembelajaran kooperatif tipe tgt (teams games tournament) dilengkapi dengan teka-teki silang bagi siswa kelas XI IPA 4 SMA Negeri 2 Boyolali pada semester genap tahun ajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), 1(1), 89-96.

Hakim, A. B. (2016). Efektivitas penggunaan e-learning moodle, google classroom dan etmodo. I-statement, 2(1), 1-14.

Hikmawati, F. (2017). Metodologi penelitian. Depok: Rajawali Pers.

Hoang, T. N. (2008). The effect of grade level, gender, and ethnicity on attitude and learning environment in accounting in high school. International Electronic Journal of Accounting Education, 3(1), 1-13.

Keban, P. & Taufik. (2015). IbM e-learning bagi guru-guru di MA Negeri 1 Gresik dan SMA Assa’adah Gresik untuk mewujudkan konsep sekolah berbasis tekhnologi informasi dan komputer. Surabaya: Universitas Airlangga.

Khan, S. (2015). Blended learning vs traditional classroom settings. International Journal of Nursing, 2(1), 158 - 161.

Maryani, Y. (2013). Aplikasi e-learning sebagai model pembelajaran berbasis teknologi informasi di jurusan kesehatan gigi Poltekkes Kemenkes Pontianak. Jurnal Kesehatan Gigi Poltekkes Kemenkes Pontianak, 9(1), 27-39.

Muhammad, M. (2016). Pengaruh motivasi dalam pembelajaran. Lantanida Journal, 4(2), 1-11.

Nurhayati, V., Suyanto, E., & Suana, W. (2018). Desain perangkat blended learning berbantuan learning management system pada materi fluida dinamis. Jurnal Pendidikan Fisika, 6(1), 21-33.

Panca, D. B. & Harmuti, R. (2017). Pengaruh penerapan tools google classroom pada model pembelajaran project based learning terhadap hasil belajar siswa. Jurnal IT-Edukasi, 2(1), 59-67.

Sahidin, L. (2013). Pengaruh motivasi berprestasi dan persepsi siswa tentang cara guru mengajar terhadap hasil belajar matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 211-222.

Saputri, A. D. (2016). Integrasi tembang pocung dalam pembelajaran kooperatif tebak kata pada tema alat optik untuk mendeskripsikan sikap ilmiah dan motivasi belajar siswa. Unnes Physics Education Journal, 5(2), 1-10.

Setiawati, G. A. D., & Arsana, A. A. P. (2018). Pengaruh motivasi belajar dan gender terhadap prestasi belajar IPA siswa kelas bilingual SMP (SLUB) Saraswati 1 Denpasar. Proceding Biology Education Conference, 15(1), 173-179.

Sousa. D. A. (2012). How the brain learn. Thousand Oaks, USA: Corwin Publisher.

Sudarmin. (2012). Meningkatkan kemampuan berpikir tingkat tinggi melalui pembelajaran kimia terintegrasi kemampuan generik sains. Jurnal Varian Pendidikan, 24(1), 97-102.

Supardi, I. K., & Putri, I. R. (2010). Pengaruh penggunaan artikel kimia dari internet pada model pembelajaran creative problem solving terhadap hasil belajar kimia siswa SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 4(1), 574-581.

Suryabrata, S. (2002). Psikologi pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Yapici, I. U. & Akbayin, H. (2012). The effect of blended learning model on high school students' biology achievement and on their attitudes towards the internet. The Online Journal of Educational Technology, 11(2), 228-237.

Downloads

Published

2020-11-30

How to Cite

Sulmeni, E., & Walanda, D. K. (2020). Effectiveness of Google Classroom in Chemistry Learning on Stoichiometry Topic Viewed from Students’ Learning Motivation. Jurnal Akademika Kimia, 9(4), 199–204. https://doi.org/10.22487/j24775185.2020.v9.i4.pp199-204

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)